ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΤΑΠΗΤΟΥΡΓΕΙΟ ΑΓΙΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΚΥΝΟΥΡΙΑΣ – ΑΡΚΑΔΙΑΣ

0

Διασωστικές Προτάσεις πάνω στον  σχεδιασμό Αποκατάστασης του κτίσματος.

Προς: Την Τοπική Αυτοδιοίκηση  Δήμου Βόρειας Κυνουρίας – Περιφέρεια Πελοποννήσου. Υπουργείο Πολιτισμού.

Πολιτες /τισσες, Φίλους και Φίλες του Αγίου Πέτρου.

Το ΤΑΠΗΤΟΥΡΓΕΙΟ Αγίου Πέτρου Κυνουρίας Αρκαδίας  το 2026, θα  κλείσει έναν αιώνα ύπαρξής του. Τούτο το κατατάσσει στα κτήρια που τίθενται υπό προστασία- είτε είναι ενταγμένα στη ζώνη προστασίας νεωτέρων βιομηχανικών μνημείων, είτε όχι, λόγο του ιδιαίτερου βιομηχανικού αρχιτεκτονικού σχεδιασμού του. Καίτοι δεν έχει ενταχθεί στα διατηρητέα νεωτέρων μνημείων η παλιά του αρχιτεκτονική και η προσέγγιση αποκατάστασής του καλούνται υφολογικά να το εντάσσουν. Επιβάλλεται να διασωθούν στοιχεία του που το καθορίζουν και δεν θα αλλοιώσουν την φυσιογνωμία του. Παράλληλα θα  στέκονται  οπτικοί μάρτυρες του παρελθόντος ενταγμένα ομαλά στην μελλοντική του νέα εικόνα και χρήση. Συνδυασμός που θα το καθιστά γέφυρα ανάμεσα στον Πύργο του Τρικαλίτη, τα παρακείμενα παραδοσιακά κτίσματα (κατοικίες –βρύση του Τρικαλίτη) και την νέα αρχιτεκτονική φυσιογνωμία του χωριού.

ΚΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΔΙΑΣΩΣΗΣ ΤΑΠΗΤΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΚΥΝΟΥΡΙΑΣ ΑΡΚΑΔΙΑΣ:

  • Να συντηρηθούν και να παραμείνουν στις θέσεις τους επί των τοίχων οι μεταλλικές βάσεις (στηρίγματα μονωτήρων) μαζί και οι μονωτήρες πορσελάνης.
  • Να συντηρηθεί μαζί με το αρχικό της χρώμα και να παραμείνει στη θέση της η δίφυλλη μεταλλική θήρα στην είσοδο της βόρειας αίθουσας του ισογείου, που σχεδιάζεται για αίθουσα προβολών – παρουσιάσεων.
  • Να ανακατασκευαστούν απο ξύλο (αφρικανικό που αντέχει) δύο, διπλού τύπου, παράθυρα της ισόγειας βόρειας αίθουσας (αίθουσα προβολών- παρουσιάσεων). Απαιτείται αυτός ο συγκεκριμένος οπτικός διάλογος μεταξύ νέων και παλαιών κατασκευών εν είδη διαχρονικής σύγκρισης, σύνδεσης, συνέχισης εποχών.
  • Να μετατραπεί το παρακείμενο κτίσμα του μύλου σε αίθουσα Μουσείου του Ταπητουργείου, αν δεν γίνει χώρος αποθήκης του. Σε κάθε περίπτωση επιβάλλεται να διαμορφωθεί αίθουσα μουσείου έστω στον όροφο του κτηρίου. Υπάρχει υλικό και είναι απαραίτητο να σωθεί (φωτογραφίες, αντικείμενα) Σε αυτό θα συμπεριληφθεί και η εναλλασσόμενη χρήση του απο τις διάφορες βιοτεχνίες που φιλοξενήθηκαν εκεί μέσα στο αιώνα της ύπαρξής του.
  • Το χρώμα των επιχρισμάτων των τσιμέντινων και τσιμεντόλιθων διαχωριστικών μεταξύ των παραθύρων και αλλού να είναι αυτό το ήδη υπάρχων ή σχετικό με αυτό. Στοιχείο συνέχειας και σύνδεσης με τα παραδοσιακά κτίσματα του χώρου.
  • Να διατηρηθούν οι κάθετες και οριζόντιες ζώνες της ορατής ορθοπέτρωτης λιθοδομής του κτηρίου. Να διατηρηθεί ο βαθύς αρμός τους που παραπέμπει σε ξερολιθιά. Καθόλου απίθανο να ήταν και το σκεπτικό της κατασκευής.
  • Να μείνει ως έχει η πρόσοψη της κύριας εισόδου που υψώνεται ως έξεργη προβολή, αρμολογημένη σε βάθος λιθοδομή, που καταλήγει στην αετωματική στέψη, του υπερυψωμένου αετωματικού στηθαίου που έχει σχεδιαστεί να επανακατασκευαστεί.
  • Να παραμείνουν οι ζώνες λιθοδομής στην βάση και  μέση του κτηρίου περιμετρικά. Αυτές με τις κάθετες προσόψεις της Ανατολικής και Δυτικής  πλευράς, με τις αετοματικές απολήξεις τους, θα διατηρήσουν την αισθητική αρχιτεκτονική συνέχεια του κτηρίου, έτσι όπως την ήθελε ο  σχεδιαστής αρχικός αρχιτέκτων.

Συμπεράσματα

Το κτίσμα καίτοι ολόκληρο είναι κατασκευασμένο από οπλισμένο σκυρόδεμα εν τούτοις ο αρχιτέκτονας ή  ο μηχανικός υλοποίησης του την εποχή εκείνη φαίνεται να  κάνει  διάλογο  με τα τότε γύρω και σε όλο το χωριό δεδομένα, όπως την χρήση της τοπικής πέτρας την λεγόμενη  «σαπόπετρα».

Σε όλο το κτήριο υπάρχει εναλλαγή μεταξύ των οριζόντιων και κάθετων τμημάτων της κτιστής αργολιθοδομής με των κάθετων επιχρισμάτων «πεταχτού» των τσιμέντινων επιφανειών ανάμεσα στα  παράθυρα. Αυτή η εναλλαγή πρέπει να διατηρηθεί  (πέτρα και επιχρίσματα).  Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να αλλοιωθεί η οπτική αίσθηση των 100 χρόνων κατασκευής του όπως επιτάσσει η UNESCO  και η αρχαιολογική θέση. Αν κάτι προσελκύει τους επισκέπτες παγκοσμίως είναι η διατήρηση των κατασκευαστικών έργων του ανθρώπου στην αρχική τους μορφή.

Παρατήρηση

Η αρχιτεκτονική πρόταση που εκπονήθηκε αποτελεί αισθητική γοητευτική προσέγγιση, πλήν όμως διατηρεί μόνο το  σχεδιαστικό κέλυφος του κτίσματος. Δεν περιλαμβάνει τίποτα απο την αρχιτεκτονική ιστορική του αισθητική διαμόρφωση. Κάτι που στον  επισκέπτη θα αφήνει την αίσθηση ότι αυτό αποτελεί κατασκευή νεωτέρας εποχής.

(25-5-2023) Γιώργος Λιλής – Παντελής Πιτσινός

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Please enter your comment!
Please enter your name here