Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση: «Η κοινωνία είναι πιο μπροστά από τους κύκλους που θυμίζουν Ταλιμπάν»

0

Φωτεινή Λαμπρίδη

Τα οφέλη από το μάθημα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία, είναι δεδομένα και τεκμηριωμένα σε όλο τον αναπτυγμένο κόσμο. Στην Ελλάδα, εισάγεται πρώτη φορά φέτος το μάθημα, ενώ έχει ψηφιστεί τρεις φορές στο κοινοβούλιο τα τελευταία 20 χρόνια κι αυτό δείχνει πόσο η χώρα μας σε ορισμένα θέματα, συνεχίζει να κυβερνάται από κύκλους που θυμίζουν Ταλιμπάν» λέει στο tvxs.gr o ψυχίατρος και διευθυντής του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού, Γιώργος Νικολαϊδης.

Η διδασκαλία του προγράμματος της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης επεκτείνεται από φέτος, σε όλα τα σχολεία της χώρας και σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, μετά την πιλοτική του εφαρμογή σε 218 σχολεία που ξεκίνησε κατά την τρέχουσα σχολική περίοδο. Όπως είπε ο πρωθυπουργός, Κ. Μητσοτάκης «επεκτείνουμε σε όλα τα σχολεία πια, το πρόγραμμα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης το οποίο εφαρμόστηκε πιλοτικά κατά τη φετινή χρονιά. Γιατί ο σεβασμός, όχι μόνο στο άλλο φύλο αλλά και στη διαφορετικότητα, πρέπει να διδάσκεται από νωρίς».

Η περιπέτεια της εισαγωγής του μαθήματος στα σχολεία της Ελλάδας, είναι μακρά: «Πριν από 12 χρόνια, συμμετείχαμε σε πανευρωπαϊκή έρευνα για την έκθεση των παιδιών στην σεξουαλική βία.  Έπρεπε να δώσουμε ερωτηματολόγια σε 15.000 παιδιά. Στις περισσότερες χώρες, η άδεια από τα υπ. Παιδείας δόθηκε σε δύο μήνες. Μόνο στην Ελλάδα, την Τουρκία και την Αλβανία είχαμε πρόβλημα. Εδώ έκαναν 1.5 χρόνο να μας δώσουν άδεια, ενώ η Τουρκία δεν έδωσε ποτέ! Με μεγάλη καθυστέρηση, προχωρήσαμε και μάλιστα την πρωτοβουλία πήρε μια συντηρητική κυβέρνηση προς μεγάλη μου έκπληξη».

Και σήμερα όμως την αντίθεση τους εξέφρασαν εκκλησιαστικές οργανώσεις, με καμπάνια στο διαδίκτυο αλλά και συγκέντρωση προχθές έξω από το υπουργείο Παιδείας. Ο κ. Νικολαΐδης υποστηρίζει ότι πρόκειται για μειοψηφίες που δεν αντιπροσωπεύουν την κοινωνία.

«Η επιχειρηματολογία είναι αίολη στα όρια του φαιδρού. Η λογική ότι εισάγει στα παιδιά δαιμόνια, εκφέρεται από ανθρώπους εκτός τόπου και χρόνου. Οι νέες γενιές είναι βουτηγμένες στη νέα τεχνολογία/ Ξέρουν τόσα πολλά… μόνο που τα ξέρουν από πολύ προβληματικές πηγές του διαδίκτυου. Δέχονται πληροφορίες πορνογραφικού ή χυδαίου περιεχομένου. Δεν θα πονηρέψουμε τα παιδιά. Θα δώσουμε έγκυρη και συγκεκριμένη πληροφόρηση, όπως συμβαίνει δεκαετίες τώρα στον αναπτυγμένο κόσμο» σχολιάσει ο κ. Νικολαΐδης.

Υπογραμμίζει δε, ότι στον χώρο της Ευρώπης, μόνο σε ανατολικές χώρες υπερσυντηρητικού χαρακτήρα δεν υπάρχει το μάθημα στα σχολεία. «Αν θέλουμε να συγκριθούμε με την Πολωνία όπου το κυβερνών κόμμα άλλαξε και την μορφή του πολιτεύματος και την ανακήρυξε βασιλευομένη δημοκρατία με ισόβιο μονάρχη τον ίδιο τον Ιησού Χρηστό, αλλάζει η συζήτηση. Το ότι το συζητάμε ακόμα είναι πρόβλημα».

Ποια είναι τα οφέλη σύμφωνα με τις έρευνες

Ο κ. Νικολαΐδης υπογραμμίζει πως είναι σημαντικό που το μάθημα εισάγεται σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και για όλα τα παιδιά γιατί έχει πολύ θετικό αποτέλεσμα, στην προστασία τους από την σεξουαλική βία και εκμετάλλευση. Τον ρωτάω αν γνωρίζει το περιεχόμενο του μαθήματος που εισάγεται στα ελληνικά σχολεία:

«Η συζήτηση -τουλάχιστον στην Ευρώπη- εδώ και δεκαετίες, δεν έχει να κάνει με το αν πρέπει ή όχι να υπάρχει σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στα σχολεία, αλλά  για το περιεχόμενο. Γιατί στην αρχή, πριν από τέσσερις περίπου δεκαετίες,  εισαγόταν με ένα ιατρο-ανατομκό περιεχόμενο, λες και κάναμε μάθημα ανατομίας γεννητικών οργάνων. Όσοι  οργανισμοί εμπλέκονται με το θέμα, λένε ότι πρέπει να είναι δικαιωματικού χαρακτήρα το μάθημα.  Να μάθει το παιδί ότι έχει δικαίωμα στο σώμα του, έχει δικαίωμα επιλογής και κανένας δεν έχει δικαίωμα να τους παραβιάζει τα δικαιώματα. Αυτή η αντίληψη είναι κυρίαρχη σήμερα σε επίπεδο θεσμών. Δεν έχω δει αν το περιεχόμενο ώστε να απαντήσω αν ανταποκρίνεται σε αυτή τη λογική».

Τι έχουν δείξει όμως οι έως τώρα έρευνες σχετικά με τα οφέλη και τα διαφορετικά μοντέλα διδασκαλίας;

«Είχαμε συμμετάσχει ως ινστιτούτο, σε μια πανευρωπαϊκή προσπάθεια με στόχο να  δημιουργήσουμε μια δεξαμενή από διαφορετικά μοντέλα και να δούμε με βάση τις έρευνες, ποια ήταν τα πιο ωφέλιμα για τα παιδιά. Και όντως υπήρχε μια διαβάθμιση για το ποια προγράμματα βοήθησαν τα παιδιά να νιώσουν καλά με το σώμα τους να προστατευτούν, να νιώθουν πιο άνετα και πιο ευτυχισμένα. Γιατί τα οφέλη για τα παιδιά είναι αυτά. η σωστή ενημέρωση, η σωστή προσέγγιση τα βοηθάει να προστατευτούν από την σεξουαλική βία, να νιώσουν άνετα με το σώμα τους, να σέβονται την διαφορετικότητα και να είναι πιο ευτυχισμένα. Είναι σημαντικά για όλα τα παιδιά αυτά τα πράγματα και για τα παιδιά με αναπηρία. Υπάρχουν πλέον τεχνικές για όλα τα παιδιά».

Η κοινωνία είναι πιο μπροστά από τους θεσμούς

Στο ερώτημα μας αν ο κ. Νικολαΐδης θεωρεί αν ακόμη και μια μειοψηφία υπερσυντηρητικών εκπαιδευτικών και γονέων, μπορεί να υπονομεύσουν την προσπάθεια απαντά:

«Η κοινωνία είναι πιο μπροστά από τους θεσμούς. Επίσης ακόμα και να αντιδράσουν, δεν σημαίνει ότι θα έχει κάποιο αποτέλεσμα η αντίδραση αυτή. Σας θυμίζω ότι έχουμε ζήσει προσπάθειες, προς την αντίθετη κατεύθυνση στις ΗΠΑ επί Μπους. Στα γυμνάσια και τα λύκεια, εισήγαγαν μαζικά προγράμματα που προπαγάνδιζαν την αποχή από την σεξουαλική πράξη πριν τον γάμο ή την ενηλικίωση. Όταν μετρήθηκε η αποτελεσματικότητα αυτών των προγραμμάτων μετά από 5 χρόνια διαπιστώθηκε, ότι ουδόλως άλλαξαν οι συμπεριφορές των εφήβων. Η κοινωνία κάνει αυτό που την τραβάει, οπότε δεν θα επηρεάσει τα παιδιά ένας συντηρητικός γυμνασιάρχης.

Στ’  αληθεια πιστεύω, ότι η κοινωνία μας έχει αλλάξει πολύ ως προς τις συνήθειες και αντιλήψεις. Ο δημόσιος διάλογος αποτυγχάνει να πιάσει τον σφυγμό αυτών των γενεών. Οι επιφυλάξεις αφορούν μια άλλη εποχή. Το είδαμε και στην πράξη, όταν πήραμε τα αποτελέσματα των ερωτηματολογίων που δώσαμε στα 15.000 παιδιά της χώρας. Εξεπλάγην από τη στάση των γονέων που ήταν πολύ θετική. Περιμέναμε να αντιδράσουν που ρωτούσαμε τα παιδιά τους αν είχαν κάνει σεξ, αν έχουν παραβιαστεί κλπ. Σε 15.000 παιδιά είχαμε μόνο 10 γονείς που δυσφόρησαν παρά το  γεγονός ότι υπ. Παιδείας μας ταλαιπώρησε για να μας δώσει την άδεια. Ίσα ίσα μας έλεγαν “μπράβο, κάποιος έπρεπε να κάνει αυτές τις ερωτήσεις στα παιδιά μας”. Η κοινωνία είναι σαφώς πιο μπροστά από τους θεσμούς».tvxs.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ