Πρώτο κουδούνι: Κενά, προβληματική υποδομή… και «εθνικό φρόνημα»

0

Μπορεί το υπουργείο Παιδείας να «διαβεβαιώνει» ότι τα σχολεία άνοιξαν «με τα βιβλία στη θέση τους» και με το μεγαλύτερο μέρος των κενών να έχει πληρωθεί από αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, όμως οι ισχυρισμοί αυτοί φαίνεται πως απέχουν από την πραγματικότητα, όπως καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί που μιλούν για σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό, αλλά και υποδομές. Υπενθυμίζεται πως στην αρχή της σχολικής χρονιάς, υπάρχουν σχολειά που δεν άνοιξαν καν, λόγω σοβαρών στατικών προβλημάτων, από τον τελευταίο σεισμό.

Το «κερασάκι» σε αυτήν την μάλλον πικρή «τούρτα» είναι οι εξαγγελίες για την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που προβλέπει επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων στις προαγωγικές εξετάσεις – μετατρέποντας έτσι αυτές τις εξετάσεις σε μίνι «πανελλαδικές» με ό,τι αρνητικό αυτό συνεπάγεται για την τσέπη των γονιών και τον ρόλο του σχολείου – σε συνδυασμό με την καθιέρωση της βάσης του 10 για τις εισαγωγικές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και… τον «εθνοκεντρικό» χαρακτήρα της Παιδείας.

Από τα έτοιμα… κι αυτά όχι όλα

Το υπουργείο ανακοίνωσε την περασμένη Πέμπτη την πρόσληψη 20.558 αναπληρωτών, με τις 16.191 προσλήψεις να αφορούν την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και 4.367 την Δευτεροβάθμια. Παράλληλα, η ηγεσία του υπουργείου έχει δηλώσει ότι οι πιστώσεις για τις προσλήψεις αναπληρωτών που θα χρειαστούν μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς, είναι ήδη εξασφαλισμένες. Για την ακρίβεια έχουν εξασφαλιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση και μάλιστα, όπως αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί, για αριθμό πολύ μεγαλύτερο από αυτόν των αναπληρωτών που προσλήφθησαν. Επιπλέον φαίνεται πως έχει μπει οριστικό τέλος και για την πρόσληψη των 10.500 εκπαιδευτικών που είχε προγραμματιστεί από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Όπως αναφέρει η ΟΛΜΕ, στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, αντίθετα με τους ισχυρισμούς του υπουργείου, τα κενά έχουν καλυφθεί, στην καλύερη περίπτωση, μόλις σε ποσοστό 35-40%. Σύμφωνα με την Ομοσπονδία, υπάρχουν ακόμη κενά, κυρίως σε λύκεια, στις ειδικότητες φιλολόγων, φυσικών και μαθηματικών, απόρροια της αύξησης των ωρών διδασκαλίας από φέτος. Έτσι, την Τρίτη, έξω από το υπουργείο Παιδείας, «έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου», καθώς πρόκειται για ειδικότητες που αφορούν εξεταζόμενα μαθήματα πανελλαδικών.

Η κατάσταση δεν είναι καλύτερη στην Πρωτοβάθμια. Όπως αναφέρει στο Τvxs.gr ο ειδικός γραμματέας της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας, Ζήσης Καπράνας, από την προηγούμενη κυβέρνηση είχαν εκταμιευθεί πιστώσεις για την φετινή σχολική χρονιά για 32.000 αναπληρωτές συν 4.500 για ειδική αγωγή όλων των ειδικοτήτων, για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και ειδικό επιστημονικό προσωπικό.

«Αυτά είναι τα προγραμματισμένα από την προηγούμενη κυβέρνηση, γι’ αυτό και με άνεση η νέα κυβέρνηση τα έδωσε “απλόχερα”, γι’ αυτό και 21.000 αναπληρωτές – συνολικά στην Πρωτοβάθμια και την Δευτεροβάθμια – είναι στα σχολεία από την Δευτέρα». Από αυτούς, περίπου οι 16.000 αφορούν στην Πρωτοβάθμια. Σε ό,τι αφορά τους 4.500 χιλιάδες εκπαιδευτικούς της ειδικής αγωγής, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της προηγούμενης κυβέρνησης, οι διορισμοί θα γίνονταν τον Σεπτέμβριο. Μεσολάβησαν οι εκλογές και πήγαν πίσω. Η επίσημη ενημέρωση του υπουργείου προς την ΔΟΕ είναι ότι αυτοί οι διορισμοί θα γίνουν τέλος Νοέμβρη, αρχές Δεκέμβρη.

Η κατάσταση με τα οργανικά κενά των σχολικών μονάδων στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση έχει ως εξής: Από τις 21.000 προσλήψεις αναπληρωτών, οι 6.500 αφορούν στην παράλληλη στήριξη. Η παράλληλη στήριξη δεν καλύπτει οργανικές ανάγκες. Είναι επιπλέον προσωπικό για μαθητές με ειδικές δυσκολίες που χρειάζονται ξεχωριστή βοήθεια μέσα στην τάξη. Άρα, οι 16.000 προσλήψεις αναπληρωτών στις αρχές Σεπτέμβρη, δεν κάλυψαν όλες οργανικά κενά. Μη οργανικές, αλλά απαραίτητες λειτουργικές ανάγκες, είναι και αυτές για την κάλυψη των 700 τμημάτων πρώτης υποδοχής για τα προσφυγόπουλα, που για να ενταχθούν στο κανονικό σχολείο, πρέπει πρώτα να φοιτήσουν δύο χρόνια στα τμήματα υποδοχής. Όταν όμως κάποια στιγμή εκλείψει η ανάγκη γι΄ αυτά τα τμήματα, τότε δεν θα υπάρχουν και αυτές οι θέσεις εργασίας.

Γι’ αυτό τα οργανικά κενά σχετίζονται άμεσα με τη λειτουργικότητα των σχολικών μονάδων και γι΄ αυτό οι πραγματικές ανάγκες της Εκπαίδευσης είναι περισσότερες από τις οργανικές, όπως σημειώνουν οι εκπαιδευτικοί.  Παρόλ΄ αυτά, η Πρωτοβάθμια εκπαίδευση χρειάζεται περίπου 12.000 προσλήψεις για να καλύψει τα οργανικά κενά της. Αυτή τη στιγμή, μόνο στις 19 από τις 58 Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας της χώρας για τις οποίες η ΔΟΕ είχε διαθέσιμα στοιχεία μέχρι και χθες, λείπουν 1.265 εκπαιδευτικοί, για το Δημοτικό και το Νηπιαγωγείο. Αυτός ο αριθμός θα πρέπει κατά μέσο όσο να πολλαπλασιαστεί επί του τρία και για τις υπόλοιπες Διευθύνσεις.

Είναι χαρακτηριστικό, ότι σύμφωνα με τον Σύλλογο Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας «Κώστας Σωτηρίου», συνολικά τα κενά για την Ανατολική Αττική ξεπερνάνε τις 400 θέσεις: 303 από περικοπή υπουργείου από τα κενά που ζήτησε η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και 60 κενά από το γεγονός ότι αντίστοιχος αριθμός αναπληρωτών δεν ανέλαβαν υπηρεσία.   Μάλιστα, τα κενά αυξάνονται κατά 15 περίπου με την κατάθεση αδειών κύησης, λοχείας, ανατροφής.

Πλασματική εικόνα από το υπουργείο Παιδείας

Για τα εκπαιδευτικά κενά, ο αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ Θεόδωρος Μαλαγάρης σημειώνει, πως παρότι ο συνολικός αριθμός των αναπληρωτών φαίνεται κατά τι αυξημένος σε σχέση με πέρυσι, δηλαδή περίπου 1.000 παραπάνω εντούτοις η αναλογία για τη Δευτεροβάθμια, είναι μικρή και δεν ξεπερνάει το 21% του παραπάνω αριθμού ή 4.367 προσλήψεις αναπληρωτών. Αυτός ο αριθμός συνεπάγεται μία κάλυψη που είναι μεταξύ του 30% και 40% των πραγματικών κενών στην Εκπαίδευση.

«Διότι εμάς δεν μας αφορά αυτή τη στιγμή αν είναι οργανικό ή λειτουργικό το κενό, μας ενδιαφέρει αν υπάρχει ή δεν υπάρχει εκπαιδευτικός μέσα στην τάξη. Σαφέστατα οι πραγματικές ανάγκες είναι μεγαλύτερες των οργανικών γιατί είναι άλλος τρόπος υπολογισμού των οργανικών. Δηλαδή για να χαρακτηριστεί ένα κενό οργανικό πρέπει η διδασκαλία αυτού του μαθήματος να απαιτεί τουλάχιστον 12 ώρες. Αν δεν έχει 12 ώρες δεν είναι οργανικό κενό, είναι λειτουργικό. Και καλύπτεται εσωτερικά, κατά το δοκούν. Όμως αυτό δεν αποτυπώνει την πραγματικότητα των κενών που υπάρχουν στα σχολεία. Δηλαδή 10 ώρες δεν είναι κενό σε ένα γνωστικό αντικείμενο, στη Φυσική, τη Χημεία, την Κοινωνιολογία; Κενό είναι. Τα παιδιά δεν θα έχουν εκπαιδευτικό για 10 διδακτικές ώρες. Αναπληρώνεται βέβαια συν το χρόνω, με τους αναπληρωτές, με συνεχείς μετακινήσεις εκπαιδευτικών σε τέσσερα – πέντε σχολεία, βγάζοντας το λάδι στους εκπαιδευτικούς, κάνοντάς τους “σφεντόνα” με τελείως ελαστικές εργασιακές σχέσεις, για να καταφέρνουν στο τέλος να καλύπτουν κάποια κενά.

»Συνεπώς παρουσιάζεται μια πλασματική εικόνα στην κοινή γνώμη. Διότι ναι μεν έχουμε 1.000 παραπάνω, αλλά οι πιστώσεις οι οποίες εξακριβωμένα έχουν εξασφαλιστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, αφορούν πάνω από 30.000 εκπαιδευτικούς. Όταν λοιπόν έχουν εξασφαλιστεί πιστώσεις για τέτοιο αριθμό, πιστεύουμε ότι θα μπορούσαμε να έχουμε περισσότερους διορισμούς αναπληρωτών σε πρώτη φάση, από την αρχή της χρονιάς».

«Τέλος» οι 10.500 μόνιμες προσλήψεις

Σε ό,τι αφορά στην «τύχη» των μόνιμων προσλήψεων που είχε δρομολογήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ο αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ είναι ξεκάθαρος: «Σας λέω κατηγορηματικά ότι έχουν παγώσει. Και μάλιστα μας έχει αναφερθεί από τα πιο επίσημα χείλη, από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας στις συναντήσεις που είχαμε. Μας αναφέρθηκε ότι παγώνουν αυτές οι προσλήψεις και ότι θα εξετάσουν ποια είναι τα πραγματικά κενά και πόσοι χρειάζονται να προσληφθούν και θα τα ξανασυζητήσουμε. Μας ειπώθηκε ότι πρέπει να υπολογίζουμε πως θα γίνουν διορισμοί από το 2021 και εντεύθεν. Το παγώσανε». «Δεν πρόκειται να γίνουν οι 10.500 προσλήψεις των εκπαιδευτικών που είχε προγραμματίσει η προηγούμενη κυβέρνηση», συμφωνεί και ο κ. Καπράνας και προσθέτει: «Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε συμφωνήσει με τους δανειστές το ένα προς ένα (σσ: Μία πρόσληψη για κάθε αποχώρηση). Η σημερινή κυβέρνηση πάει για πέντε προς μία πρόσληψη και ούτε καν μόνιμη».

Γερασμένες και εν δυνάμει επικίνδυνες υποδομές

Σύμφωνα με τον ειδικό γραμματέα της ΔΟΕ Ζήση Καπράνα, πολλά σχολεία στην Αττική δεν άνοιξαν λόγω του σεισμού. Στην Δυτική Αθήνα είναι κλειστές γι’ αυτόν τον λόγο 17 σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας. Τα παιδιά θα κάνουν μάθημα σε γειτονικά σχολεία, διπλοβάρδια, κατά κύριο λόγο απογευματινή, αφού η κυκλική εναλλαγή πρωί – απόγευμα έχει δείξει πως επηρεάζει αρνητικά τα παιδιά.

Το πρόβλημα υπάρχει ακόμη από τον σεισμό του 1999 με κάποια από αυτά τα σχολεία να μην έχουν επισκευαστεί και να λειτουργούν σε κοντέινερ. Σε κάποια σχολεία, οι μισές τάξεις είναι σε κοντέινερ. Στην Ανατολική Αττική, πολλά σχολεία έχουν κοντέινερ στην αυλή τους για να καλύψουν τις ανάγκες στέγασης. Επιπλέον, συνεχίζει ο ειδικός γραμματέας της ΔΟΕ «αυτή τη στιγμή “φυτεύουμε” 250 κοντέινερ για να χρησιμοποιηθούν ως αίθουσες νηπιαγωγείων, σε όλη την Ελλάδα και έχουμε ανάγκη άλλες τόσες. Διότι με το που έγινε υποχρεωτική η δίχρονη φοίτηση στο νηπιαγωγείο χρειάζονται περίπου 580 επιπλέον αίθουσες σε όλη την Ελλάδα». Ο ίδιος προσθέτει ότι τα σχολεία στην Ελλάδα είναι γερασμένα και επιβαρύνονται με κάθε νέο σεισμό. «Ο ΟΣΚ καταργήθηκε από το πρώτο Μνημόνιο. Πλέον, με τον Καλλικράτη, η αρμοδιότητα κατασκευής σχολείων πέρασε στους Δήμους. Οι Δήμοι είναι καταχρεωμένοι ή έχουν άλλες προτεραιότητες και δεν φτιάχνουν βασικές υποδομές. Το υπουργείο Παιδείας δεν έχει κωδικό να χτίσει σχολεία».

«Υπάρχουν προβλήματα και ειδικά με τους τελευταίους σεισμούς και πρέπει να δούμε πόσο μεγάλα είναι. Διότι δεν έχουν γίνει – και το έχουμε ζητήσει – οι έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Και έπρεπε να έχουν γίνει αυτοί οι έλεγχοι πριν χτυπήσει το πρώτο κουδούνι. Μην ξεχνάμε ότι έχουμε παλιά κτίρια, κατασκευασμένα με άλλες προδιαγραφές», προσθέτει ο κ. Μαλαγάρης.

Τα λεγόμενά τους επιβεβαιώνει και το Σωματείο των Εργαζομένων στις «Κτιριακές Υποδομές ΑΕ» (σσ: ο ενιαίος κατασκευαστικός φορέας του ελληνικού κράτους, για όλες τις δημόσιες κτιριακές υποδομές – νοσοκομεία, σχολεία, δικαστήρια, σωφρονιστικά καταστήματα κ.α.), που, σε ανακοίνωσή του σημειώνει, πως «οι ανάγκες στη Σχολική στέγη παραμένουν πολύ μεγάλες και επείγουσες (…) Αυτές δεν αφορούν μόνο στην κατασκευή νέων σχολικών κτιρίων, αλλά και  στους αναγκαίους προσεισμικούς και μετασεισμικούς ελέγχους και παρεμβάσεις στα υπάρχοντα σχολικά κτίρια, καθώς και σε πρόγραμμα σταδιακής αντικατάστασης παλιών και εν πολλοίς καταπονημένων σχολικών κτιρίων. Δεν είναι τυχαίο ότι, ένας σχετικά μικρός σεισμός στην Αττική πριν από δύο μήνες προκάλεσε σημαντικές ζημιές σε αρκετά σχολεία. Είναι γνωστό ότι πάνω από το 50 % των υπαρχόντων σχολικών κτιρίων είναι κτισμένα πριν από  40 έως 50 χρόνια με παλιό ή χωρίς καθόλου αντισεισμικό κανονισμό, οι Προσεισμικοί έλεγχοι έχουν σχεδόν σταματήσει εδώ και χρόνια, ενώ το κράτος δεν έχει σαφή εικόνα και έλεγχο αν έχουν γίνει οι απαιτούμενες παρεμβάσεις με βάση τις εκθέσεις αυτοψιών μετασεισμικών ελέγχων ακόμα  από το σεισμό του 1999!».

Αλλαγές στην Παιδεία: «Ουαί και αλίμονό»

Εκτός από τις ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό και την προβληματική υποδομή, οι μαθητές του Λυκείου έρχονται αντιμέτωποι με μια νέα εκπαιδευτική μεταρρύθμιση – όχι πολύ μακρινή – εμβάθυνσης του ταξικού χαρακτήρα της εκπαίδευσης, όπως έχουμε επισημάνει και σε προηγούμενο ρεπορτάζ του Tvxs.gr. «Πολιορκητικός κριός» της κυβέρνησης σε αυτή τη διαδικασία είναι η Τράπεζα Θεμάτων, οι εξοντωτικές προαγωγικές εξετάσεις, η βάση του 10 στις εισαγωγικές στην Τριτοβάθμια, αλλά και ο «εθνικοκεντρικός» προσανατολισμός της Παιδείας. Ο αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ, Θεόδωρος Μαλαγάρης είναι κατηγορηματικός: «Ουαί και αλίμονό αν εφαρμοστεί ένα σύστημα με Τράπεζα Θεμάτων που έχει δοκιμαστεί και απέβη εντελώς αποτυχημένη – επί εποχής Διαμαντοπούλου – που απομακρύνει τον εκπαιδευτικό της τάξης από τους ίδιους τους μαθητές του, ενώ είναι ο μοναδικός που γνωρίζει τις ελλείψεις και τα κενά τους».

«Όταν μιλάμε για τράπεζα θεμάτων μιλάμε για μίνι πανελλαδικές εξετάσεις» υπογραμμίζει ο Θ. Μαλαγάρης. «Με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Θέλουμε να πάμε κάποτε στην κατάργηση των εξετάσεων και στην ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια; Εάν θέλουμε κάτι τέτοιο, θα πρέπει κάθε χρόνο να αυξάνουμε τον αριθμό των εισαχθέντων και όχι να τον μειώνουμε. Εάν θέλουμε να πάμε λοιπόν προς τα εκεί και ταυτόχρονα να δίνουμε μια στέρεη, γενική μόρφωση στους μαθητές για να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες, δεν μπορούμε να επιλέγουμε τράπεζα θεμάτων και αυστηρές εξετάσεις και μάλιστα με ταξικό πρόσημο (παραπαιδεία, οικονομική αδυναμία για φροντιστήριο κλπ). Όταν μάλιστα λείπουν οι ενισχυτικές δομές στην εκπαίδευση, δηλαδή θεσμοί του κράτους που θα έπρεπε να υπάρχουν και να λειτουργούν αποτελεσματικότατα και πολύ οργανωμένα. Όταν λείπουν λοιπόν οι θεσμοί αυτοί και ταυτόχρονα καλείται ένας μαθητής να ανταποκριθεί σε τόσο αυστηρές εξετάσεις με τράπεζες θεμάτων και να διαμορφώνει, με συμμετοχή των βαθμών όλων των τάξεων, το εθνικό απολυτήριο που θα τον οδηγήσει ή όχι στην τριτοβάθμια και μάλιστα με βάση το 10, καταλαβαίνετε ότι εδώ μιλάμε για σφαγή. Το ίδιο το σχολείο δεν θα μπορέσει να επιτελέσει το βασικό του σκοπό και ρόλο: Να μορφώνονται όσο το δυνατόν περισσότερο τα παιδιά και να αποκτούν γενικές γνώσεις για να μπορούν να ανταποκρίνονται στο περιβάλλον τους. Όχι να τα διώχνουμε από το σχολείο και να μην το τελειώνουν. Είναι μια τελείως διαφορετική φιλοσοφία που μας βρίσκει κάθετα και οριζόντια αντίθετους ως Ομοσπονδία».

Αναλόγως κάθετη είναι η διαφωνία του στον προσανατολισμό που θέλει να δώσει η υπουργός Παιδείας, Ν. Κεραμέως στη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας, η οποία «δεν πρέπει να έχει χαρακτήρα κοινωνιολογικό, αλλά να αναπτύσσει την εθνική συνείδηση». «Πιστεύουμε σε μια σύγχρονη και ανοιχτή Παιδεία, όπως παρέχεται στους μαθητές στην Ευρώπη, που πραγματικά θα μορφώνει και θα πλουτίζει τη γενική γνώση των παιδιών και δεν είμαστε πλέον σε εποχή που θα πρέπει να έχουμε “εθνοκεντρική” διάθεση. Σε καμία περίπτωση», σημειώνει ο αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ και προσθέτει:

«Ασφαλώς και με αυτό αμφισβητείται και η επιστημονικότητα της Ιστορίας. Τα ιστορικά ντοκουμέντα είναι δεδομένα. Δεν μπορούμε να τα κατασκευάζουμε κατά το δοκούν. Η Ιστορία πρέπει να διδάσκεται όπως έχει συμβεί. Δεν μπορούμε να την “κατασκευάζουμε” για να ενισχύουμε το “εθνικό φρόνημα” και να παραποιούμε γεγονότα. Η Ιστορία είναι επιστήμη, ένα γνωστικό αντικείμενο, ένα μάθημα πάρα πολύ σημαντικό που πρέπει να διδάσκεται με τον πλέον αντικειμενικό τρόπο. Τι πάει να πει “εθνοκεντρισμός”; Δεν το κατανοούμε αυτό ως εκπαιδευτικοί. Ίσα ίσα η Ιστορία πρέπει να καταγράφει τα πραγματικά γεγονότα και να μην υπεισέρχονται πολιτικές, ή άλλες, σκοπιμότητες. Γιατί πολλές φορές διαπιστώνουμε ότι πολλές φορές, εκείνοι που κατέχουν την εξουσία και κυριαρχούν ως τάξη κατασκευάζουν τη δική τους ιστορία. Αλλά αυτο δεν είναι Ιστορία. Είναι παραποίηση. Καταγράφουν τα δικά τους συμφέροντα. Η Ιστορία όμως είναι πέρα από αυτό. Και πρέπει να διδάσκεται σε συνάρτηση με πολλούς άλλους παράγοντες, κοινωνικούς, ιδεολογικούς, οικονομικούς κλπ, ώστε να αναλύεται το πώς και μέσα σε ποιο πλαίσιο έλαβε χώρα ένα ιστορικό γεγονός. Όλοι αυτοί οι παράγοντες πρέπει να διδάσκονται. Αν όμως θέλεις να δώσεις εθνοκεντρική διάσταση στη διδασκαλία της Ιστορίας είναι πολύ επικίνδυνο».

/tvxs.gr/n

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Please enter your comment!
Please enter your name here